31 januari 2016

Eenzaamheid

Bijna 10 jaar geleden, vlak nadat ik deze weblog startte, las ik voor het laasts een boek van J.M. Coetzee. Vooruit, ik was nu in Zuid-Afrika, en dan neem je iets plaatselijks mee in de rugzak. Wereld en wandel van Michael K las ik in een drietal dagen op het hotelbed uit; het is precies zoals ik me de stijl van Coetzee herinnerde: bonking, ongemakkelijk, veelbetekenend en krachtig. De hoofdpersoon brengt zijn doodzieke moeder tijdens een burgeroorlog terug naar haar geboorteplaats, en wordt na haar dood helemaal een Einzelgänger. Een volledig onaangepaste hoofdpersoon in een vijandige wereld: geen recept voor een gemakkelijk verhaal. Op tweederde van het boek is er eindelijk een aardig iemand en dat voelt meteen heel onwezenlijk. Uitermate boeiend, zo'n verhaal waarin de kilte overheerst. Buiten het hotel was het 30 graden, in het boek rond het vriespunt.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.