13 juli 2014

Broers

Van Michael Cunningham las ik alle romans, en iedere nieuwe koop ik direct na verschijnen. Helaas vind ik zijn onlangs verschenen roman niet bepaald zijn sterkste. De sneeuwkoningin gaat over twee broers die in één huis wonen; de ene broer is homoseksueel, de ander heeft een relatie met een vrouw die aan kanker lijdt. De driehoeksverhouding wordt verder gecompliceerd door vrienden en vriendinnen waar je eigenlijk weinig over te weten komt. Dat geldt ook voor de hoofdpersonen; ze draaien om elkaar heen als muggen in een zwerm zonder elkaar echt te raken. Cunningham is sterk in het afpellen van emoties, maar hier blijft alles toch teveel aan de oppervlakte. De indeling in tijd - er liggen soms meerdere jaren tussen de delen - is ongelukkig: eerdere, kleine emoties worden lange tijd later weer als essentieel opgerakeld. Dat maakt het geheel te bedacht en de verhaallijn ongeloofwaardig. Het volgende boek van Cunningham ga ik zeker ook lezen, want hij blijft een schrijver van formaat.

1 Comments:

Anonymous Joop said...

dat vond ik ook: zeer goed schrijver, maar hier even niet

7:35 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.