09 juni 2014

Studie

Ik berichtte al eerder dat ik dezer maanden een intensieve cursus mediation volg, en daarvoor nemen de verplichte studieboeken me flink in beslag. Ze lezen minder snel dan een roman, maar ik moet erkennen dat ik ze met aandacht en interesse lees. Het dikke Handboek mediation heb ik nog niet uit, maar dat gaat komende weken zeker gebeuren. Wel las ik de afgelopen twee weken twee andere verplichte boeken uit. Mediation in praktijk. Beroepsvaardigheden en interventietechnieken is een lezenswaardig, verhalend boek waarin mediationgoeroe Hugo Prein de belangrijkste mediation- en gesprekstechnieken uit de doeken doet. Prein is soms iets te uitleggerig, terwijl veel theorie ook voor zichzelf spreekt. Maar goed, hij maakt er in ieder geval geen droge kost van, en dat leest een stuk plezieriger.
Bij Juridische aspecten van mediation is dat anders. Eva Schutte en Jacqueline Spierdijk zijn juristen en behandelen in de breedste zin van het woord de plaats van mediation in het juridische speelveld van conflictafhandeling. En ja, juristen houden ervan het soms wat moeilijker te omschrijven dan noodzakelijk. Dat maakte dit boekje niet het gemakkelijkst om te lezen. Maar een studieboek mag soms ook wel wat doorzettingsvermogen eisen.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.