09 februari 2014

Neuken

Een jaar geleden las ik het eerste deel van de Mijn strijd-cyclus van Karl-Ove Kausgård, en nu het vierde boek Nacht. Ik zou bijna hetzelfde kunnen schrijven als wat ik over het vorige deel schreef (zie hier). Dat zou opgevat kunnen worden als een zwakte van dit boek: meer van hetzelfde. Maar dat zou een onterechte conclusie zijn. Knausgård schreef één verhaal dat is opgeknipt in zes boeken. Je leest dus in een andere band verder waar je gebleven was. In dit vierde deel is Karl-Ove achttien jaar oud, en maakt in dat ene levensjaar de omslag van losgeslagen puber naar leraar in een afgelegen vissersdorpje in Noord-Noorwegen. Het is een boek vol herkenning en lering. Zo ver als Karl-Ove was ik niet op mijn achttiende, maar ik had ook niet in zijn schoenen willen staan. En verder geldt precies hetzelfde als in die vorige weblog. Heerlijk lezen!
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.