30 januari 2014

Meer kronkels

Twee maanden geleden las ik voor het eerst een bundel met 'stukjes' van Simon Carmiggelt, zie hier de weblog. Dat bleek een ontdekking, en ook de tweede gelegenheidsbundel die bij zijn 100ste geboortedag in oktober j.l. verscheen blijkt een voltreffer. Carmiggelt gedundrukt is niet alleen fraai uitgegeven, maar de inhoud is minstens zo fijn. 100 fraaie verhaaltjes, ieder met een eigen pointe, en toch ook vol weemoed en humor. De (herinnering aan de) oorlog komt vaak terug, ook vrouwen, drank, familie en jeugd. Het miezert veel in deze verhaaltjes, maar toch lijkt dat de pret niet te drukken: er is altijd wel een café in de buurt. De verleiding is groot hier enkele treffende zinnen te citeren; in haast ieder stukjes zit wel een zin of uitspraak om in te lijsten. Zoals ik in de andere weblog aangaf, staan die 24 witte arbeiderspers-boekjes vol kronkels maagdelijk in mijn boekenkast. Ik ga stellig meer Carmiggelt lezen; ik hoef er de deur niet voor uit!
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.