19 november 2005

Het boekenschrift (1): de plezierfactor

Met dit boekje is het allemaal begonnen: De plezierfactor van Felix Eijgenraam. Ondertitel: Nut en genot van het boekenschrift. Ik kocht het op 8 januari 1991 bij de V&D in de Amsterdamse Kalverstraat voor fl. 14,95 (inderdaad: ook de aankoopgegevens houd ik bij). Ik denk dat ik erop geattendeerd ben door een artikel in de krant, want Eijgenraam schreef regelmatig voor NRC Handelsblad. Bovendien ontstond het uit een stuk in die krant waarin hij schreef dat hij zo'n boekenschrift bijhield en op dat gebied waarschijnlijk wel een uitzonderlijke neuroot zou zijn. De vele reacties van mensen die een vergelijkbaar systeem erop nahielden vormden de basis voor dit geweldige boekje van 71 bladzijden. In dit boekje geeft Eijgenraam voorbeelden van hoe je een boekenschrift kunt inrichten, welk nut en plezier je ervan kunt hebben en welk wetenschappelijke waarde een verzameling boekenschriften eigenlijk heeft. Om op dat laatste in te gaan: Eijgenraam vertelt dat een verzameling leesverslagen van de 'gewone' lezer meer zegt over de receptie van een boek dan de verkoopcijfers of de recensies. Want uit hoge verkoopcijfers kun je niet waterdicht afleiden dat mensen die boeken daadwerkelijk hebben gelezen en dat ze die boeken ook gewaardeerd hebben. Om een voorbeeld te noemen: de meeste lezers die ik ken hebben De wetten van Connie Palmen in de kast staan; dat boek was indertijd ook een enorme bestseller. Maar ik moet de eerste nog tegenkomen die me zegt dat-i dat een fantastisch boek vond...

In De plezierfactor krijgt één boekenlezer extra aandacht: Maarten 't Hart. Deze veellezer begon op 1 januari 1960 met een boekenschrift. Zoals bekend is zijn leeshonger niet te stillen; het aantal gelezen boeken per jaar van 1960 tot 1989 varieert tussen ruim 100 en 472!
Uit de genoteerde gegevens zijn allerlei grafieken te herleiden, en daar geeft het boekje ook fraaie voorbeelden van. Denk bijvoorbeeld aan het aantal boeken (per jaar), het aantal bladzijden (per jaar, per boek gemiddeld), de leesduur per boek, een waarderingssysteem enzovoort. Het volgende schema is daarvan nog het simpelste voorbeeld, maar hoe geweldig leek me dat om zoiets ook ooit van mijn eigen leesgedrag te kunnen maken:

Ik kom in latere blogs terug op mijn eigen boekenschrift, maar ik moest daartoe natuurlijk eerst dat geweldige boekje noemen van Felix Eijgenraam. Hulde aan hem, die in 1994 op 37-jarige leeftijd overleed. Alleen al voor dit boekje verdient hij herinnerd te worden!

6 Comments:

Blogger woordenaar said...

Dat is nu ook net de reden dat ik op mijn weblog over door mij gelezen boeken schrijf. Grappig dat daar een naam voor is, boekenschriften.

3:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuke stukjes schrijft u. Deze blog staat ondertussen in mijn favorieten. Keep up the good work.

9:08 p.m.  
Blogger Unknown said...

Ah, bedankt dat je me nog eens aan dat boekje herinnerd. Ik heb het ook de kast staan (ooit tweedehands gekocht), maar ik was vergeten dat ik het had.
Binnenkort nog eens ter hand nemen...

9:16 p.m.  
Blogger boekengek said...

WOW!! Fantastisch stukje, ik wou ook al over Maarten 't Hart's leesgedrag melden, maar dit boekje kende ik niet. Ik ga het meteen kopen ergens. Ook fraai dat je de aankoopgegevens bijhoudt; ik doe dat zelf ook al vele jaren. Volgens BookCat waar ik alles in bij houd, heb ik van 2256 boeken de aanschaf genoteerd. Grappig dat je ook bij V&D koopt, ik heb daar al eens eerder over geschreven, dat het zo'n mooie Fundgrabe is.

6:51 p.m.  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Dank voor alle lieve woorden. En Boekengek: ik denk dat dat boekje van Eijgenraam (weirdomusic heeft 't ook!) het laatste boek was dat ik bij de V&D kocht :-) Ik ben daarna in de uitgeverijwereld terecht gekomen, en heb sindsdien alleen maar met personeelskorting gekocht. Die secundaire arbeidsvoorwaarde is afgelopen juni verboden, dus kom nu weer veel in boekhandels...

10:49 p.m.  
Blogger Trudie said...

Leuk om dit hier te lezen. Ik zit al jaren in een leesclub en daar hebben we op 'n keer bij een speciale gelegenheid een boekenschrift gekregen. Persoonlijk hou ik het niet zo goed bij jammergenoeg maar andere leesclubleden zijn erg fanatiek en vermelden er dan ook bij hoe ze het uitgelezen boek vonden, sommigen doen dit in de vorm door er een cijfer voor te geven. Nu schiet er even iets anders in mijn gedachte. Zou het bekend zijn door wie er meer gelezen wordt, mannen of vrouwen. Ik vind het gaaf van jou dat je hier een weblog bijhoudt en door de antwoorden begrijp ik dat meerdere mannen dit doen. Op de leesclubs zitten voornamelijk vrouwen, zouden die liever over boeken praten dan mannen?

8:28 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.