30 november 2005

Harry Potter 6

Eindelijk Harry Potter en de Halfbloed Prins kunnen uitlezen vandaag. Ik kocht het boek op de dag van verschijnen (19 november) en ben er toen ook in beginnen te lezen, maar door drukte kwam ik er nauwelijks aan lezen toe. Aan de kwaliteit lag het niet, want ondanks de hype en het circus eromheen vind ik het een geslaagd geheel, die Potter-cyclus. Het verhaal zit ingenieus in elkaar en biedt voldoende verrassingen. Natuurlijk: het is een boek voor kinderen en als volwassene doorzie je die trucjes die de schrijfster uithaalt om het voor die leeftijdsgroep aantrekkelijk te maken. Maar daar is niks op tegen. In dit zesde deel wordt duidelijk hoe de uiteindelijke strijd tussen Harry Potter en Voldemort beslecht zal moeten worden. Het lijkt me niet eenvoudig om in het nog te schrijven laatste deel alle eindjes aan elkaar te knopen. We wachten dus af. Nu weer terug naar de grotemensenliteratuur. Ik heb de laatste feuilletons-uitgave De schemer daalt van Jeroen Brouwers van mijn plankje 'nog te lezen boeken' gehaald.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.